Wycieczka Lanckorona Kalwaria Zebrzydowska - Wadowice

Poprawiono: kwiecień 24, 2018
Utworzono: kwiecień 24, 2018

Dnia 18 kwietnia 2018 roku uczniowie Prywatnego Technikum pojechali na wycieczkę do Lanckorony, Kalwarii Zebrzydowskiej oraz Wadowic.
Spod szkoły wyjechaliśmy o 9:00 i pełni pozytywnych emocji zaczęliśmy podróż. Pierwszym naszym punktem była Wioska Aniołów – Lanckorona. Po przybyciu na miejsce, wyruszyliśmy na ruiny zamku – warowni Kazimierza Wielkiego. Zamek ten został wybudowany w XIV wieku, ale największy rozgłos warownia zyskała podczas Konfederacji Barskiej. W 1768 r. zamek został zajęty przez konfederatów i stał się jednym z ich najważniejszych punktów wypadkowych w Małopolsce. Od pewnego okresu budowla ta popadała coraz większą ruinę. Do dnia dzisiejszego z zamku zachował się jedynie zarys murów oraz fragmenty dwóch baszt.
Po powrocie do centrum wsi, zawitaliśmy do malutkiego Muzeum, gdzie czekał na nas przewodnik. Opowiedział nam historię tejże miejscowości oraz dostarczył informacji o bitwie, która miała miejsce 23 maja 1771 pod Lanckoroną w czasie konfederacji barskiej.
Po krótkiej lekcji historii wyruszyliśmy w dalszą trasę, witając Pogórze Makowskie – Kalwarie Zebrzydowską.
Kalwaria Zebrzydowska to nie tylko kościół i klasztor, ale również zespół kaplic i kościołów dróżkowych, oraz manierystyczny park krajobrazowy. Jego powstanie zawdzięcza się Mikołajowi Zebrzydowskiemu. W 1602 r. dokonał on fundacji klasztoru i kalwarii.
Kalwaria to tętniące miejsce kultu. Zarówno pielgrzymów, jak i naszą grupę przyciągnęły dróżki Pana Jezusa i Matki Bożej oraz Cudowny Obraz Maryi Kalwaryjskiej. Obecnie znajduje się tu ponad 40 kaplic i kościołów różnych rozmiarów. Wśród nich najbardziej znaczące są, konsekrowane jako kościoły: Grobek MB, Ratusz Piłata, III Upadek, Ukrzyżowanie, Grób Pana Jezusa, Wieczernik, Domek MB.
Po chwili rozmyślań, rozważań, modlitwy wyruszyliśmy w jeszcze jedno miejsce, które chcieliśmy zobaczyć (dla niektórych uczniów już po raz kolejny), czyli Wadowice. Zwiedzanie zaczęliśmy od kościoła Najświętszej Maryi Panny. Tam mieliśmy okazję podziwiać Chrzcielnicę, przy której został ochrzczony mały Lolek. Następnie poszliśmy na spacer po wadowickim rynku, kosztując smaku papieskich kremówek. Zwiedzanie nowoczesnego muzeum poświęconego pamięci św. Jana Pawła II zaczęliśmy o godz. 12.40. Po budynku oprowadziła nas przewodniczka, która opowiadała nam o życiu Karola Wojtyły. W obiekcie znajdowały się między innymi trzy pomieszczenia, w których spędził On swoje dzieciństwo. Przechodząc przez kolejne fragmenty ekspozycji przypominające etapy życia i działalności św. Ojca Świętego, można poznać Wadowice z początku XX w., obejrzeć ekspozycje poświęcone jego życiu i działalności jako kapłana, biskupa, papieża, przyjaciela młodzieży, podróżnika, narciarza. Muzeum jest bardzo nowoczesne, multimedialne i każdy – zarówno dorosły jak i dziecko – znajdzie tam dla siebie coś niezwykłego i ciekawego. Z Domu Papieskiego wszyscy wyszliśmy ze łzami w oczach, nie kryjąc wzruszenia.
Do Myślenic wróciliśmy na godz. 17.00.